عدهای از شهروندان کشورهای در حال توسعه جهان که در جریان همهگیری کرونا شغل خود را از دست دادهاند، از طریق انجام بازیهای بلاک چینی مانند اکسی اینفینیتی (Axie Infinity) کسب درآمد میکنند. با این حال برخی از کارشناسان معتقدند که این بازی بهنوعی از کاربران خود سوءاستفاده میکند.
به گزارش کریپتو گلوب، اکسی اینفینیتی یکی از بزرگترین بازیهای مبتنی بر بلاک چین بازار است و اخیراً به راه کسب درآمد کسانی تبدیل شده است که شغل خود را در دوران همهگیری کرونا از دست دادهاند.
اکسی اینفینیتی با الهام از بازی مشهور پوکمون (Pokemon) طراحی شده است و در آن کاربران میتوانند با بهرهگیری از مهارتهای خود در انجام بازیهای ویدئویی و مشارکت در این اکوسیستم، توکنهایی را بهعنوان پاداش بهدست آورند. بازیکنان میتوانند با یکدیگر مبارزه کنند، آیتمهای موجود در بازی را به صورت توکن جمعآوری کنند، تعداد آنها را افزایش دهند و برای اکسیها، یا همان شخصیت درون بازی، قلمرو فرمانروایی بسازند.
اشخاص ثالث میتوانند بهراحتی به تمام داراییهای هنری موجود در بازی و اطلاعات ژنتیکی اکسیها دسترسی داشته باشند. این کار به توسعهدهندگان این امکان را میدهد تا ابزارها و تجربیات خاص خود را در دنیای اکسی اینفینیتی پیادهسازی کنند.
تفاوت کلیدی بین اکسی اینفینیتی و بازیهای سنتی این است که در اکسی اینفینیتی از مدل اقتصادی بلاک چین برای اعطای پاداش به بازیکنانی که در اکوسیستم مشارکت میکنند استفاده میشود. تیم اکسی اینفینیتی نام این مدل جدید را «بازی برای کسب درآمد» گذاشته است. اکسی اینفینیتی تاکنون هزاران بازیکن از کشورهای در حال توسعه سراسر جهان را با هدف ایجاد یک منبع درآمدی جدید در دوران همهگیری کرونا به خود جذب کرده است.
بر اساس گزارش بلومبرگ، افراد بیکار سراسر جهان در حال رویآوردن به بازیهای بلاک چینی هستند و آن را به عنوان یک منبع درآمد جانبی در نظر میگیرند. بلومبرگ در گزارش خود به تلاشهای وینسنت گالارته (Vincent Gallarte)، تحلیلگر حوزه فناوری اطلاعات، اشاره میکند که بهتازگی از کار اخراج شده و برای کسب درآمد بازی اکسی اینفینیتی را آغاز کرده است.
اکسی اینفینیتی توسط اسکای ماویس (Sky Mavis)، شرکت بازیسازی ویتنامی، ساخته شده است و با فراهمکردن امکان جمعآوری ارزهای دیجیتال و توکنهای غیرمثلی (NFT) برای کاربران خود، دروازهای را از بازار ارز دیجیتال به روی آنها گشوده است. این پروژه در ماه مه (اردیبهشت) توانست با سرمایهگذاری میلیاردرهایی مانند مارک کوبان (Mark Cuban) و الکسیس اوهانیان (Alexis Ohanian)، همبنیانگذار شبکه اجتماعی ردیت (Reddit)، ۷.۵ میلیون دلار سرمایه جذب کند.
در گزارش بلومبرگ آمده است که تعداد کاربران اکسی اینفینیتی در تابستان رشدی انفجاری داشته و از ۳۰,۰۰۰ کاربر روزانه در ۱ آوریل (۱۲ فروردین) به ۱ میلیون کاربر در ماه اوت (مرداد) افزایش یافته است. شبکه اکسی در ماه گذشته تقریباً روزانه ۳۰ میلیون دلار اتریوم انتقال داده است. اکثر کاربران اکسی اینفینیتی در کشورهای در حال توسعهای مانند برزیل، ونزوئلا و فیلیپین سکونت دارند.
باوجود فرصت برخوردارشدن از یک منبع درآمد جانبی که اکسی اینفینیتی آن را به وجود آورده است، برخی نگراناند که توسعه این پلتفرم منجر به بهرهبرداری منفی و سوءاستفاده از بازیکنان شود. کاربران جدید ابتدا باید ۳ اکسی خریداری کنند که قیمت هرکدام از آنها چیزی حدود ۲۰۰ دلار است، یعنی تنها برای شروع بازی باید مبلغی معادل ۶۰۰ دلار کنار بگذارند.
ونسا چائو (Vanessa Cao)، بنیانگذار شرکت سرمایهگذاری خطرپذیر بیتیایکس کپیتال (BTX Capital)، به بلومبرگ گفته است که مدل اکسی اینفینیتی «ناسالم و ناپایدار» است.
چائو میگوید:
بازیکنان فقط برای آنکه بازی [را آغاز] کنند باید از قبل صدها دلار بپردازند. این یک ماهیت نادرست است. شما نمیتوانید از مردم بخواهید حتی پیش از آنکه بدانند بازی درباره چه چیزی است، پول پرداخت کنند.
در اواخر ماه ژوییه (تیر)، الیوت وینمن (Elliot Wainman)، تحلیلگر و اینفلوئنسر مشهور بازار ارزهای دیجیتال، گفت که پروژههای بلاک چینی مبتنی بر بازیهای رایانهای، محرک بزرگ بعدی برای پذیرش ارزهای دیجیتال خواهند بود.
او در این خصوص گفته است:
به نظرم بازیها تنها چیزهایی هستند که بهدرستی از اکوسیستم ارز دیجیتال جدا شدهاند، زیرا تنها زمانی که مشغول بازی هستید و از بازی واقعی لذت میبرید، ارزش حقیقی دارد.
وینمن به رشد سرسامآور بازی مبتنی بر بلاک چین اکسی اینفینیتی بهعنوان نمونهای از پتانسیلهای این صنعت اشاره کرد و افزود:
مدتها است این را میگویم که کاربران کلید [اصلی] هستند، چراکه اگر کاربر داشته باشید، شبکه شما رشد میکند و اگر در کنار رشد شبکه ارزهای دیجیتالی داشته باشید که عرضه محدودی دارند، احتمالاً ارزش داراییهایتان افزایش مییابد. این راه بسیار روشنی برای افزایش ارزش اکوسیستمهای حوزه ارز دیجیتال است.
منبع: